De är svenskarna som alla älskar att jobba med. Doldisarna som gjort en lång rad omtalade prylar. Nu satsar WSI på internet of things – och ska hjälpa industriföretagen att koppla upp.
WSI: Wireless System Integration har inga egna patent och tar inte åt sig äran, men ligger likafullt bakom en lång rad uppseendeväckande produkter de senaste åren: en rökdykarmask med tvåvägskommunikation. Den omtalade smarta knappen Flic. En trådlös virtual reality-display åt giganten Nvidia. Faktum är att WSI och Nvidia är så förtjusta i varandra att svenskarna numera räknas som ”officiellt designhus” åt Nvidia.
– Vi skiljer oss lite från kollegerna i branschen, de stora konsulthusen, säger Jan-Åke Lindqvist, vd på WSI. Vi är ett designhus och jobbar från ax till limpa. Till skillnad från dem skickar vi aldrig folk utanför det här huset, utan tar in dem utifrån om vi behöver förstärka med någon kompetens. Starttiderna blir kortare och man får ett mer homogent team som blir bättre och bättre för projekt som levereras.
WSI har jobbat på det viset nästan ända sedan starten för 14 år sedan. Tidigt fick de i uppdrag att utveckla en mobitex-terminal åt Ericsson, med ansvar för varje skede av produktionen.
– Vi gjorde det snabbare än de hade möjlighet till internt. Och vi kände att det var superkul. En helt annan grej än att bara göra ett hörn, säger Jan-Åke Lindqvist.
Ett par våningar ovanför receptionen, kontoren och konferensrummen är det inte fullt lika undanplockat som där nere. Avbitartänger, skruvmejslar, kretskort och borrmaskiner har strösslats över kabelhärvorna på arbetsborden. Vita tavlor är fullklottrade av illustrationer och ekvationer i röd, grön och blå tusch.
Mätinstrument är staplade på varandra. Det finns temperaturkammare som utsätter prylar och prototyper för extrem värme eller kyla. På en överfull yta har någon varit tvungen att på ett A4 meddela att det inte är tillåtet att flytta några attiraljer utan att fråga om lov först. Det här är inte Kalle och Chokladfabriken utan Jan-Åke och Teknikfabriken.
WSI är självutnämnda specialister på kraft, mekanik, hårdvara och mjukvara. De lotsar kundernas produkter genom testning och kravmärkning.
– Vi har jobbat med fordonsindustrin, med telekom, med medicinsk teknik och även på konsumentsidan. Vi rör oss över hela kartan och det passar bra ihop med den internet of things-boom som kommer nu. Det är rätt många bolag som aldrig tidigare sysslat med elektronik på det sättet som nu behöver koppla upp sig. Med oss behöver de inte bygga en egen avdelning som måste lära sig allt det här, säger Jan-Åke Lindqvist.
WSI har 20 anställda och mellan 25 och 30 projekt på gång samtidigt. Allt fler av dem handlar om industriell internet of things. Ett aktuellt exempel är de smarta batterierna åt Northstar – något du kan läsa mer om här intill.
– Det är ett av de större industriella IoT-projekten som kommer ut i norra Europa i år och det är kul att få vara med tidigt, säger Jan-Åke Lindqvist.
Sensorerna i Northstar-batterierna börjar arbeta redan under tillverkningen av batteriet, något som kan ge en mer effektiv produktionsapparat. När de sedan skickas till lager runtom i världen skickar de information om sin status, till exempel om mjukvaran är uppdaterad. Och när de väl installerats i fält kan de skicka larm om att de behöver servas så att teknikern bara åker ut vid behov.
– Hela den här kedjan är ett jättebra exempel på industriell IoT. Det handlar inte bara om att slutkund kan sitta med sin webbportal och kolla status på grejerna. Vår kund kan börja använda tekniken redan på lagret, säger Håkan Ohlgren på WSI.
Likt Ericsson och andra små eller stora spelare på internet of things-arenan talar WSI mycket just om detta: att sakerna inte blir smarta förrän de adderar värden och ger insikter. Men till skillnad från Ericsson tänker de inte vänta på 5g.
– Infrastrukturen för 5g är på gång. Men det kan dröja två tre år innan vi får de små radiomodemen som pratar 5g och är tillräckligt billiga för att det ska vara intressant att bygga in dem i många sensorenheter. Och de stora bolagen, de måste förändra sina saker nu. Annars kommer det en Uber eller Airbnb som sätter sig ovan på dem och tar över kundrelationen. För dem är ju det jätteläskigt, säger Jan-Åke Lindqvist.