Swedspot vill förenkla livet för bilägare med hjälp av en iot-lösning för att koppla upp fordon. Nu har bolaget fått sin första stora kund: Telenor.
Swedspot startade 2013, i kölvattnet efter Saabs konkurs. När biltillverkaren gick omkull jobbade Niclas Lindmark med projektet IQon. Uppgiften var att anpassa Android till förarmiljön i Saabs bilar. En möjlighet skulle givetvis vara att använda Android som det är. Men med en djupare integration med elektroniken i en bil går det bland annat att förbättra säkerheten.
Genom att samla in data om acceleration, växlingar, inbromsningar och annat går det att veta hur kognitivt belastad föraren är och an- passa informationsnivån efter det. Den syntetiska röst som läser upp inkommande sms kan till exempel få vänta några sekunder, tills omkörningen är avklarad.
Sedan Swedspot grundades har bolaget fortsatt att utveckla programvaran från Saabtiden. Affärsidén var att sälja systemet i fordonsbranschen. Och det är en idé som nu tar fart på allvar. 2016 omsatte företaget nästan 29 miljoner kronor, mer än tre gånger omsättningen jämfört med året innan.
– De långa produktutvecklingscyklerna gjorde att saker och ting tagit längre tid än vad vi trodde från början. Men nu har det tagit fart. Vi får fler kunder, i Kina, USA och Europa, och många förfrågningar. Under året behöver vi växa med åtminstone tio personer till, säger Niclas Lindmark.
Men Swedspot har också hittat ett sätt att accelerera utvecklingen, från år till månader, genom att utnyttja den OBD-II-port som finns i moderna bilar. Från den går det att plocka ut en hel del statusinformation om fordonet. Den insamlade datan skickas vidare till en molntjänst, där den görs tillgänglig för företag som vill erbjuda sina tjänster till bilägaren.
– Telenor är vår första stora kund för den produkten. De vill tillsammans med ett antal partner erbjuda ett tjänstepaket till sina kunder, säger Niclas Lindmark.
Telenors tjänst, som fått namnet Telenor Connect, har Swedspots white label-lösning som en av huvudkomponenterna. Lanseringen ska ske under året, men redan nu finns bland annat Circle K, Mekonomen, If och Easypark med som partner.
– Det finns andra företag som bygger liknande hårdvara för OBD-II-porten. Det unika med vår lösning är att vi vill vara en plattform som andra också kan bygga sina tjänster på, i stället för att leverera en instängd lösning, säger Niclas Lindmark.
Swedspot
Gör: Programvarulösningar för smarta fordon.
Ort: Trollhättan.
Startår: 2013.
Anställda: 20.
Omsättning 2016: 29 Mkr.
Riskkapital: 0.
Huvudägare: Grundarna.