Marknaden för uppkopplade prylar växer närmast explosionsartat.
År 2020 kommer den delen av IT- och telekommarknaden att omsätta över 110 miljarder kronor bara i Norden, enligt en rapport från Telia.
Den snabba tillväxten gör att säkerheten och integriteten hotas, anser många kritiker.
När vi pratar om uppkopplade prylar (Internet of Things, IoT) handlar det inte om datorer, mobiler och surfplattor. Nej, det är helt andra kommunicerade manicker som Telia tror att det kommer att finnas 150 miljoner av i Norden 2020. Bilar, saker som gör hemmen säkrare, övervakningskameror, vitvaror, sensorer av olika slag, utrustning inom sjukvård och omsorg och mycket, mycket annat.
Stridsropet inom IT- och telekombranscherna har de senaste åren varit ”allt som kan vara uppkopplat kommer att bli uppkopplat”. Utanför de branscherna gör dock inte alla vågen. De senaste månaderna har det kommit många varningar om att detta bara är miljarder nya prylar om kan bli hackade, kapade och avlyssnade. Riskerna blir inte mindre av att det hela tiden kommer nya tillverkare som vill tjäna pengar i den här guldruschen och som kanske inte har kundernas säkerhet som sin främsta prioritering.
– Man kan säga att IoT är nästa generation internet och det ställer samma krav på användarna som det vanliga nätet. Handlar det om kritiska funktioner så måste du som kund, oavsett om du är vanlig konsument eller ett företag, titta extra noga på säkerheten. Det kan till exempel handla om uppkopplade bilar eller funktioner inom vården, säger Hans Dahlberg, chef för Telia Soneras globala IoT-tjänster, till TT.
Han understryker att det inte bara handlar om prylarna utan även om all data om användarna som de samlar in.
– Vem ger jag tillåtelse att använda min data? Inom fordonsindustrin har man antagit att det är tillverkarna som äger datan från bilen, medan vi alltid har varit tydliga med att det är bilägaren som äger sin egen data.
Hans råd till konsumenterna är att göra något som de flesta inte varit bra på så här långt.
– Det där tråkiga som heter finstilt och som vi gärna trycker igenom i en app och godkänner, läs det! Men vi från industrin måste också bli bättre på att tydliggöra hur vi tänker använda datan, säger Hans Dahlberg.
Artikeln är hämtad från http://www.nyteknik.se